Primary tabs

Розвиток освіти в Україні в умовах війни та миру: міжнародна діяльність найкращого університету Волині

By Moshan, 20 February, 2025
Переглянути на сайті
У межах міжнародного проєкту ЕDUWAP (Education Development in Ukraine in War and Peace) 14–16 січня 2025 року в місті Белфаст (Північна Ірландія) відбувся саміт, присвячений обговоренню глобальної підтримки освіти України і під час війни, і в період післявоєнного відновлення. Світова спільнота усвідомлює, що Україна зараз стикається з неймовірними викликами, на які треба реагувати якомога швидше.
Для ВНУ імені Лесі Українки ця подія особливо значуща й унікальна, оскільки наш Університет став тим навчальним закладом, що представив на зустрічі українську освітню галузь. Від Лесиного університету в саміті взяли участь Валентина Ущина – професорка, докторка філологічних наук, завідувачка кафедри англійської філології та Наталія Сачковська – магістерка факультету іноземної філології. Дистанційно до роботи також долучилися ректор, доктор наук, професор Анатолій Цьось і кандидатка психологічних наук, доцентка кафедри клінічної психології Антоніна Мітлош.
 
У саміті взяли участь Джерард МакКанн – професор і доктор наук, проректор з міжнародних зв’язків Коледжу святої Марії при Королівському університеті в Белфасті; Марк Л’Есперанс – професор і декан Коледжу освіти в Університеті Джеймса Медісона; Едвард Брантмаєр – доктор філософії, професор кафедри навчання, технологій і лідерства в Коледжі освіти Університету імені Джеймса Медісона; Емі Телк – заступник декана з внутрішньої підтримки та підзвітності в Університеті імені Джеймса Медісона; Ілана Ланкастер – директор з вищої освіти в програмі громадянської залученості та наукових досліджень в Інституті миру США; Таммі Дайс – професор і декан Дарденського педагогічного коледжу; Меггі Барбер – декан з питань підготовки вчителів та оцінювання академічних програм у Коледжі освіти Університету Старого Домініону; доктор Енн Марі Перротті – сертифікований логопед із докторським ступенем у галузі спеціальної освіти (Університет Старого Домініону); Наталія Сачковська – студентка ВНУ імені Лесі Українки; Елісон Буреман, Лена Каффал – студентки Університету імені Джеймса Медісона.
 
Метою цієї міжнародної зустрічі стало зміцнення міжнародної солідарності, розробка комплексних рішень для освітнього та соціального відновлення України, а також напрацювання механізмів швидкого реагування на виклики, з якими стикається наша держава під час воєнної агресії Росії. Учасники висловили розуміння того, що Україна проходить через один із найважчих етапів у своїй новітній історії і наголосили на потребі системної підтримки в усіх сферах життя. Основну увагу було приділено питанню освіти та науки як ключових елементів майбутнього повоєнного відродження України.
 
Королівський університет привітно зустрів гостей електронними табло й інформаційними дошками, які висіли по всьому кампусу, вітаючи учасників саміту. На екранах транслювалася назва проєкту разом із фото Волинського національного університету імені Лесі Українки. На знак солідарності у залі, де відбувався саміт, було вивішено прапор України.
 
Перший день роботи закінчився культурним прийомом із членами української діаспори в Північній Ірландії. Захід став не лише можливістю встановити нові контакти, а й продемонстрував культурний складник української ідентичності, що є невід’ємною частиною нашої боротьби за волю та незалежність.
Одним із ключових гостей заходу став Почесний консул України у Великій Британії Алан Мур – перший представник України на цій посаді в історії дипломатичних відносин між Україною та Сполученим Королівством. Маючи величезний досвід гуманітарної роботи по всьому світу, Алан Мур активно допомагає Україні з перших днів повномасштабного вторгнення, зокрема координуючи постачання гуманітарної допомоги, підтримуючи освітні та медичні ініціативи, а також сприяючи розширенню міжнародних зв’язків для післявоєнного відновлення країни.
 
Зустріч завершилася неформальним спілкуванням. Учасники змогли обговорити свої проєкти, перспективи співпраці та плани на майбутнє.
 
15 січня відбулася зустріч із мером міста Белфаста, лордом Мікі Мюрреєм. Він радо привітав учасників саміту в своєму офісі. Мікі Мюррей поділився історією свого шляху в політиці, розповів про виклики та досягнення на цій посаді, а також уважно ознайомився з історією та метою проєкту. Після цього учасники вирушили на захопливу екскурсію ратушею Белфаста – величною будівлею з багатою історією, яка є справжнім символом міста.
Упродовж цих трьох днів у саміті взяли участь кандидатка психологічних наук Антоніна Мітлош, очільник Волинського національного університету імені Лесі Українки Анатолій Цьось і директор Луцького ліцею № 1 Андрій Киця.
 
Ректор Анатолій Цьось підкреслив, що розвиток вищої освіти ключовий для України, особливо під час війни, оскільки саме потреба захищати інтереси держави і кожного окремого громадянина загострює важливість виховання в українців усвідомлення своєї ідентичності й необхідності боротися за неї. Анатолій Васильович також поділився досягненнями університетської спільноти і розповів про плани та перспективи розвитку, які, зокрема, реалізуються через академічну мобільність і спільні освітні та наукові проєкти з міжнародними інституціями. «Сумлінна праця, допомога армії та незмінна віра в перемогу – ось ті важелі, які дають нам змогу із оптимізмом дивитися у майбутнє», – сказав Анатолій Цьось, чим викликав захоплення у всіх іноземних учасників зустрічі. 
 
Доцентка факультету психології Антоніна Мітлош розповіла учасникам саміту про проблеми, з якими стикаються українські психологи під час війни. Особливої уваги, на думку пані Антоніни, вимагає травмофокусована психологічна допомога, оскільки численні категорії українського населення переживають найрізноманітніші травми воєнного часу. Також Антоніна Мітлош поділилася думками стосовно відсутності в Україні сертифікованих дитячих супервізорів-травматерапевтів (ТФ КПТ), окресливши важливість мати своїх супервізорів, які могли б супервізувати студентів і молодих випускників, які починають практику в травматерапії.
 
Студентка Волинського національного університету імені Лесі Українки Наталія Сачковська виступила на саміті з промовою, у якій поділилася власним досвідом навчання у воєнний час. Її розповідь зворушила закордонних слухачів. Вона розповіла про ті труднощі, з якими стикаються українські студенти щодня. Також Наталія долучилася до роботи саміту як перекладач, забезпечивши синхронний переклад одного з виступів під час зустрічі з представниками української діаспори.
 
Кожен робочий день розпочинався з виступів професорки Валентини Ущиної. Теми цих своєрідних лекцій охоплювали широкий спектр питань, актуальних для української освіти. Таке занурення в контекст дало учасникам саміту змогу усвідомити усі ті виклики та труднощі, з якими стикаються українські викладачі й студенти в умовах війни: зруйновані та переміщені університети, пошкоджені заклади освіти і лекції у бомбосховищах, втрачені життя та неотримані дипломи, відтік студентів за кордон і важливість зберегти освітнє середовище в Україні. Із назв презентацій можна осягнути глибину й емоційну інтенсивність представленого матеріалу: «Ukrainian Education. International Solidarity in Resistance to the New World Disorder», «From Pens to Arms: Teachers Give their Lives for the Future of their Students». Нікого з присутніх не залишили байдужими історії українських учителів і викладачів, які, попри труднощі та невизначеність, продовжують працювати в Україні, виховувати українських дітей, нести світло знань і добра, ростити майбутніх спеціалістів для повоєнної відбудови України. Учасники дійства висловлювали захоплення стійкістю та мужністю українських освітян, які не лише навчають, а й формують майбутнє покоління в умовах війни.
 
Саміт став важливою платформою для обміну досвідом і координації зусиль між різними міжнародними партнерами. Його підсумком стало окреслення практичних кроків для подальшої взаємодії, що дозволить освіті в Україні ефективніше функціонувати в період війни, долати її наслідки та рухатися в напрямку сталого розвитку.
Image
психологи