- EN
- UA
Пріма Раїса Миколаївна
Науковий ступінь: доктор педагогічних наук
Вчене звання: професор
Посада: професор, завідувач кафедри теорії і методики природничо-математичних дисциплін початкової освіти
Біографічна довідка:
1959 року народження, освіта вища педагогічна, працює у Східноєвропейському національному університеті імені Лесі Українки з 1987 року.
1983 р. (жовтень) – учитель початкових класів ЗОШ №72 м.Львова.
1984-1987 рр. (вересень) – учитель російської мови і літератури ЗОШ №72 м.Львова.
1987-1993 рр. (вересень) – асистент кафедри російської і зарубіжної літератури Луцького педагогічного інституту.
1993-1994 рр. (вересень) – асистент кафедри світової літератури Волинського державного університету імені Лесі Українки.
1993-1996 рр. (жовтень) – асистент кафедри педагогіки і психології початкового і дошкільного навчання Волинського державного університету імені Лесі Українки.
1996-1997 р. (вересень) – старший викладач кафедри педагогіки і психології початкового і дошкільного навчання Волинського державного університету імені Лесі Українки.
1997-2004 рр. (вересень) – доцент кафедри дошкільної педагогіки Волинського державного університету імені Лесі Українки.
2004-2007 рр (серпень) – завідувач кафедри теорії і методики початкового навчання Волинського державного університету імені Лесі Українки.
2007-2010 рр. (листопад) – доцент кафедри педагогіки дошкільної та початкової освіти.
2013 р. (серпень) – професор кафедри педагогіки Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки.
13.06.1996 р. захистила дисертацію на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.01 – теорія та історія педагогіки в Українському державному педагогічному університеті імені М.П.Драгоманова з теми «Соціалізація особистості молодшого школяра засобами родинно-побутової звичаєвості».
11.11.2010 р. захистила дисертацію на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти в ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д.Ушинського» з теми «Теоретико-методичні засади формування професійної мобільності майбутнього фахівця початкової освіти».
2016 р. – член науково-методичної комісії (підкомісії) сектору вищої освіти Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України за спеціальністю 013 – Початкова освіта.
Освіта:
1978 рік – Запорізьке педагогічне училище, спеціальність за дипломом – учитель початкових класів (диплом із відзнакою)
1983 рік – Київський державний ордена Леніна університет імені Т.Г.Шевченка, філологічний факультет, спеціальність за дипломом – викладач російської мови і літератури (диплом із відзнакою)
Дисципліни, які викладає викладач:
Методика виховної роботи
Теорія і методика викладання фахових педагогічних дисциплін
Аксіологія педагогічної освіти
Гуманізація та технологізація виховного процесу у ВНЗ
Коло наукових інтересів: проблеми формування професійної мобільності майбутнього фахівця дошкільної та початкової освіти; основи внутрішкільного управління; освітній менеджмент; аксіологічні орієнтири у фаховій підготовці педагога-вихователя.
Перелік навчально-методичних/наукових праць:
Монографії: Пріма Р.М. Формування професійної мобільності майбутнього вчителя початкових класів: теорія і практика: монографія / Р.М.Пріма. – Дніпропетровськ: ІМА-прес. – 2009. – 367c.
Посібники:
Пріма Р. Мотиваційний компонент у професійному становленні майбутнього педагога / Роль едукаційного середовища у підготовці вчителя сільської школи: навчально-методичний посібник // Р.Пріма, М.Семенюк, Н.Менджелій. – Умань: РВЦ «Софія», 2007. – С.29 – 42.
Пріма Р.М.Професійна мобільність майбутнього вчителя початкових класів: навч.-методичний посібник: РВВ «Вежа» ВНУ ім. Лесі Українки, Луцьк, 2008. – 128c.
Пріма Р.М.Методика виховної роботи: програма навчальної дисципліни та методичні рекомендації // Р.М.Пріма. – Луцьк:ПП Іванюк В.П.,2008. – 67c.
Пріма Р.М. Освітній менеджмент: гриф «Рекомендовано МОН молоді та спорту України як навчальний посібник для студентів ВНЗ» (лист №1/11-3599 від 20.03.2012р.) // Р.М.Пріма, Ю.Г.Барабаш, Ц.Й.Барабаш: навчально-методичний посібник. – Луцьк: CНУ ім. Лесі Українки, 2013. – 456с.
Статті, опубліковані у наукових фахових виданнях України та закордоном:
Професійна мобільність фахівця як наукова проблема // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. Наукова монографія за ред. проф. С. Єрмакова. – Харків, 2008. – Випуск № 1. – С.127 – 135.
Γенеза вимог до підготовки вчителя // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи: Зб. наук. праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / Ред.кол.: Побірченко Н.С. (гол.ред.) та інші. – Умань: СПД Жовтий, 2008. – Випуск 24. – С.11 – 18.
Домінанти дослідження феномена «професійна мобільність учителя» // Соціалізація особистості: збірник наукових праць / За заг. ред. проф.А.Й.Капської. Том ХХХІ. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2008. – С.188 – 196.
Діалектика і динаміка формування мобільного педагога в освітньому просторі ВНЗ // Науковий вісник Південно-українського державного педагогічного університету ім. К.Д. Ушинського (зб. наук. праць). – № 4-5. – Одеса, 2008. – С.47 – 53.
Культура майбутнього фахівця початкової освіти – показник особистісно-професійної зрілості // Вісник Черкаського університету. Серія педагогічні науки. Черкаси – 2008, випуск 137. – С.145 – 149.
Концептуальні засади підготовки вчителя сучасної національної школи // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільского національного університету. Серія педагогічна. – Випуск XV. – Кам’янець-Подільський: ПП Мошак М.І., 2008. – С.7 – 10.
Професійна мобільність у кваліфікаційній характеристиці педагога // Вісник Черкаського університету. Серія педагогічні науки. – Черкаси. – 2008, вип. 119. – С.90 – 97.
Тенденції формування професійної мобільності майбутнього вчителя початкових класів в умовах глобалізації // Гірська школа українських Карпат. Науково-методичний журнал № 4-5. Прикарпатський національний університет ім. Василя Стефаника. Івано-Франківськ, 2008. – С.127 – 130.
Компонентно-структурний аналіз сутнісної характеристики феномена «професійна мобільність учителя»// Науковий часопис НПУ ім. М.П.Драгоманова. Серія №11. Соціологія. Соціальна робота. Соціальна педагогіка. Управління: зб. наук. праць. – Випуск 8. – К.: Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2008. – С.146 – 151.
Формування успішної особистості майбутнього педагога: теоретико-прикладні аспекти // Гуманізація навчально-виховного процесу: Зб. наук. праць. – Вип. XLV / За заг. ред. проф.В.І. Сипченка. – Слов’янськ: СДПУ, 2009. – С.96 – 101.
Педагогічна рефлексія та умови її розвитку в майбутнього вчителя початкових класів // Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного універ-ситету: Історичні науки. Педагогічні науки. Філологічні науки: Зб. наук. праць. – Ізмаїл, 2009. – Вип.26. – С.60 – 63.
Проблема адаптивності майбутнього педагога у контексті його професіоналізації // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – Науковий журнал, 2009. – № 11. – С.87 – 89
Аспекти технологічної культури у формуванні професійної мобільності майбутнього вчителя початкових класів // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 3(145). – Донецьк: ДВНЗ ДонНТУ, 2009. – С.191 – 195.
Деякі інноваційні підходи щодо формування професійно мобільного вчителя засобами інтерактивного навчання у ВНЗ // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Харків: ХДАДМ (ХХПІ), 2009. – №3. – С.136 – 139.
Модель формування професійно мобільного вчителя: постановка проблеми // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім.В.Гнатюка. Серія: Педагогіка. – 2009. – №3. – С.301 – 306.
Едукаційне середовище формування мобільності майбутнього педагога на етапі допрофесійної підготовки: змістова характеристика // Збірник наукових праць. Педагогічні науки. Випуск 51. – Херсон: ХДУ, 2009. – С. 311 – 316.
Професійна мобільність майбутнього вчителя: деякі інноваційні підходи випереджувального розвитку у вищій школі // Теоретичні питання культури, освіти та виховання: Зб. наук. праць. Випуск 38 / За заг.редакцією академіка АПН України Євтуха М.Б., укладач – Михайличенко О.В. – К.: КНЛУ, 2009. – С.117 – 120.
Активація професійної мобільності майбутнього вчителя початкових класів у процесі практико-орієнтованого навчання // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету ім. Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія / Зб. наук. праць. – Випуск 27. – Вінниця: Планер, 2009. – С.347 – 350.
Критеріально-рівнева характеристика сформованості професійної мобільності майбутнього вчителя // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 5(155).Частина ІІ. – Донецьк: ДВНЗ ДонНТУ, 2009. –С.76 – 86.
Адаптація студентів до професійно-педагогічної діяльності як наукова проблема // Зб. наук. праць. Педагогічні науки. Випуск 54. – Херсон: Видавництво ХДУ, 2009. – С.424 – 429.
Системно-синергетичний підхід до формування професійної мобільності майбутнього фахівця початкової освіти // Збірник наукових праць Військового інституту Київського національного університету імені Тараса Шевченка. – К.: ВІКНУ, 2009. – Вип. №24. – С.56 – 62.
Професійно мобільний учитель школи першого ступеня: аспекти підготовки до інноваційної діяльності // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В.Гнатюка. Серія: Педагогіка. – 2010. – №2. – С.49 – 53.
Самоосвітня діяльність як педагогічний ресурс формування професійної мобільності майбутнього педагога // Наукові праці Донецького національного технічного універ-ситету. Серія: Педагогіка, психологія і соціологія. Випуск 9(191).– Донецьк: ДВНЗ ДонНТУ, 2011. –С.140 – 145.
Інтерактивне навчання як засіб особистісно-професійного розвитку майбутніх педагогів // Проблеми педагогічних технологій. Вип.1. – К., 2011. – С.156 – 165.
Професійна мобільність майбутнього педагога: практико-орієнтований супровід становлення // Науковий вісник Південно-українського національного педагогічного університету ім. К.Д.Ушинського: зб.наук.праць.Спецвипуск «Сучасні тенденції у педагогічній освіті і науці України та Ізраїлю: шляхи до інтеграції». – Одеса, 2011. – С.154 – 161.
«Cитуація успіху» як засіб впливу на формування професійної мобільності майбутнього педагога // Вісник Черкаського університету. Серія: педагогічні науки. Вип.. 206. – Черкаси. – 2011. – С.123 – 127.
Навчальна науково-дослідницька діяльність студентів як дієвий засіб активного саморозвитку мобільності майбутнього педагога // Зб. наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). – Бердянськ): БДПУ, 2012. – №1. – С.254 – 260.
Особистість учителя в педагогічній спадщині В.О.Сухомлинського: концептуальні засади // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи: зб.наук. праць УДПУ ім. П.Тичини / [ред.. кол.: Побірченко Н.С. (гол.ред.) та ін.]. – Умань : ПП. Жовтий О.О. 2012. – Вип.41. – С.59 – 63.
Особистісно-професійний розвиток майбутнього педагога засобами інтерактивного навчання //Науковий вісник ВНУ ім. Лесі Українки: педагогічні науки. Вип. №14 (239). – Луцьк, 2012. – С.16 –21.
Формування технологічної культури майбутнього вчителя початкових класів у контексті активізації його професійної мобільності // Сучасні педагогічні технології: зб. наук. Праць. – Вип. 2 / 2012. – Луцьк. – 2012. – С.39 – 46.
Аксіологічні орієнтири у професійній підготовці майбутнього педагога-вихователя // Науковий вісник Чернівецького університету: Збірник наукових праць. – Вип. 635. Педагогіка та психологія. – Чернівці: Рута, 2013. – С. 171-176.
Варіативність професійної підготовки майбутнього педагога дошкільного навчального закладу: теоретичні аспекти // Вісник Черкаського університету. Серія: педагогічні науки. Вип.№1 (254). – Черкаси. – 2013. – С.100 – 103.
Проблема адаптивності майбутнього педагога у контексті формування його професійної мобільності // Вісник Черкаського університету. Серія: педагогічні науки. Вип. № 40 (293). – 2013. – С.109-113.
Інноваційна методична культура вчителя початкових класів як пріоритетна складова його професійної компетентності // Науковий вісник СНУ ім. Лесі Українки; серія: Педагогічні науки. – 2014, №8 (285). – С.23-26.
Value orientations in professional training of teacher-educators // RozprawySpoleczne. – TomVIII/ Numer 4 / Rok 2014/ - s.13 – 16.
Концептуальні засади формування професійно мобільного вчителя: акмеологічний підхід // Проблеми освіти: збірник наукових праць. – Вип. 84. – Житомир-Київ, 2015. – С.284 – 287.
Формування творчого потенціалу майбутнього фахівця дошкільної освіти засобами проектно-технологічної діяльності // Педагогічний часопис Волині. – №1 .– 2015. – С. 41-46 ( у співавт.).
The system methodology as a conceptual dominant of the forming of the professionally mobile teacher of primary school // KELM: fundacja «PRO FUTURO». – Łodź, №4 (12), 2015. – С.190- 194.
Проблема здоровьесбережения детей дошкольного возраста в этнопедагогическом пространстве // Гуманитарные науки: научно-практический журнал. Гуманитарно-педагогическая академия (филиал) ФГАОУ ВО «Крымский федеральный университет им. В.И.Вернадского». – Ялта. – №3 (31), 2015. – С.79 – 85 (у співавт.).
Здоров’язбережувальне середовище вищої школи як чинник формування готовності майбутніх вихователів до здоров’язбережувальної діяльності у ДНЗ // Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка: зб. наук. праць. Вип. 29 / Глухівський НПУ ім. О. Довженка; редкол. : О. І. курок (відп. ред.) [та ін.]. – Глухів: РВВ Глухівського НПУ ім. О. Довженка, 2015. – 316 с. – (Серія: Педагогічні науки; вип. 29). – С. 110 – 116. ( у співавт.).
Bajka autorska a tworczy rozwoj dziecka w wieku przedszkolnym // Obraz edukacji dziecka w Polsce i na Ukrainie. PracazbiorowapodredakcjaMirosławyNyczaj-Drag:wydawnictwo internetowe e-bookowo. –2015. – С.219 -223.
Формування професійної мобільності майбутнього вчителя: вектори наукових досліджень // Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка: зб. наук. праць Київський ун.-тет Б.Грінченка. – Київ, 2016. – С.41 – 47.
Професійна мобільність учителя –цілевизначальний орієнтир якісного оновлення змісту вищої професійної освіти // Проблеми освіти: збірник наукових праць. – Вип. 86. – Київ, 2016. – С.448 – 454.
Збагачення досвіду творчої педагогічної діяльності як засіб активізації професійної мобільності студентів // Innovativesolutionsinmodernscience: Dubai, 2016. – №1 (1). – С.100 – 104.
Артпедагогіка як наукове поняття: аспекти сутнісної характеристики // Вісник Черкаського університету. Серія: педагогічні науки. Вип. № 1. – 2016. – С.6-10. (у співавт.).
Гранти, нагороди:
2009 р. – Грамота ректорату, профспілкового комітету Волинського національного університету імені Лесі Українки
2012 р. – Срібний нагрудний знак Волинського національного університету імені Лесі Українки
2014 р. – Почесна грамота Волинської обласної ради.
Членство у наукових товариствах
2009 р. – дійсний член (академік) Української академії акмеології; голова Волинського наукового осередку.
2012 р. – академік Академії педагогічних і соціальних наук (Росія).
2015 р. – академік Академії міжнародного співробітництва з креативної педагогіки.