Головна / Публікації / Як впливають фейки на людей та чи можуть існувати чутки в медіа?

Як впливають фейки на людей та чи можуть існувати чутки в медіа?

11 травня на факультеті філології та журналістики відбулося ток-шоу з ведучою Софією Гудич на тему «Медіафейк: to be or not to be?». Серед експертів та гостей були присутні головний редактор інтернет-видання «ВолиньPost» Іванна Рудишин, редактор інтернет-видання «Конкурент» Андрій Лучик, журналіст телеканалу «ZІK» Мирослав Ватащук, керівник мережі інтернет-видань «Район.in.ua» Наталія Пахайчук та журналіст інтернет-видання «Таблоїд Волині» Наталія Мазепа.
Спочатку Софія Гудич запитала в аудиторії про те, що таке фейки, попросила назвати приклади чуток. Щоб пришвидшити процес, ведуча пообіцяла за оригінальність коментарів солодкі призи.
Викладач та журналіст Віктор Яручик розповів, як працівник одного інтернет-видання не перевірив отриману інформацію та поширив брехню про військового, який начебто вбивав людей. Усе це завершилося неприємністю для обох сторін. Мирослав Ватащук після почутого зазначив, що фейкам немає місця в журналістиці, адже інакше медійник перетворюється на звичайного користувача Інтернету, який копіює все підряд; також було наголошено, що не потрібно вірити всьому, а перевіряти будь-що прочитане або почуте. З паном Мирославом погодилися його колеги Іванна Рудишин та Андрій Лучик.

Згодом Софія Гудич продемонструвала відео, де Олександра Мулько поширювала серед волинян фейк про те, що скоро нібито закриють торгово-розважальний центр «Порт-сіті». Реакція громадськості була різною. Більшість лучан у це повірила. Звісно, Олександра потім розповіла людям, що це неправда, – всі щиро посміялися. Було зрозуміло, що більшість лучан вірить будь-чому, варто лише приміряти на себе образ журналіста.
Згодом Софія Гудич вирішила провести експеримент. Вона розповідала різні новини та запитувала в аудиторії, що це – фейк чи правда. Відповіді були різними. Деякі аргументи студентів шокували експертів.

Та чи можуть фейки бути корисними? Про це говорила Наталія Мазепа. «Таблоїд Волині» раз на рік поширює якийсь фейк, аби розважити свою аудиторію. Так, наприклад, було з інформацією про те, що відкрився відьомський ресторан. На запитання однієї зі студенток, чи не боїться «Таблоїд Волині» втратити публіку через такі фейки, журналістка відповіла, що це неможливе, адже читачам такі чутки навпаки подобаються. Та й видання не вказує даних чи координат, аби не виникло непорозуміння.
Окрім фейків, експерти обговорили й інші проблеми. Наприклад, чи потрібно висвітлювати думку сепаратистів, якщо матеріал стосується ситуації в Україні? Чи може ЗМІ покладатися на інформацію, подану судом та іншими вищими інстанціями? Ці запитання стали основою цікавих дискусій, які не завершилися через нестачу часу.
Наприкінці представниці двох ЗМІ – «Таблоїд Волині» Наталія Мазепа та «Район.in.ua» Наталія Пахайчук – запропонували студентам попрактикуватися у їхніх виданнях улітку. Детальну інформацію можна дізнатися тут: tabloyid@gmail.com та тут:
https://www.facebook.com/natalia.pakhaichuk. Ця пропозиція особливо зацікавила гостей факультету філології та журналістики, які прибули на Волинь із Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Наші колеги-філологи мали змогу познайомитися з волинськими медіаекспертами та побачити, як студенти-журналісти Лесиного вишу організовують проекти.
Модераторами ток-шоу виступали студентки журналістики Антоніна Андрійчук та Злата Максимук.

Ірина КРИВОРУЧКО,
студентка факультету філології та журналістики

При використанні цієї інформації обов`язкове посилання на першоджерело