Головна / Публікації / Соціологи про сучасну жінку

Соціологи про сучасну жінку

Соціологи про сучасну жінку

«Перш за все, будь головною героїнею свого життя, але не жертвою»

Нора Ефрон, кінорежисер і письменниця

Сучасний світ динамічно змінюється. Змінюються і люди, і ролі, які вони виконують. Так, якщо звернутися до української культури, то жінка завжди була берегинею домашнього вогнища, займалася господарством, вихованням дітей, створювала затишок в оселі, була вірною подругою своєму чоловікові. Саме такою її описували письменники, оспівували поети, зображували художники та скульптори. Але чи актуальний такий образ жінки сьогодні, у XXI столітті, в епоху бурхливого розвитку технологій? Спробуємо відповісти на це запитання, звернувшись до результатів експрес-опитування студентів Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, оскільки саме молодь, що будує нове суспільство, нову державу, може відповісти, якою є, має бути сучасна жінка. Крім того, щоб створити цілісне уявлення про образ жінки у громадській свідомості, ми також поцікавилися думкою жителів Волинської області, людей середнього та старшого віку.

Отож, студенти, описуючи сучасну українську жінку, закцентували і на її позитивних, і на негативних рисах. Зокрема, поряд із добротою, щирістю, ніжністю, життєрадісністю, хазяйновитістю тощо називали і меркантильність, фемінізм, надмірну красу, недооцінювання себе. Більшість респондентів звернули увагу на зовнішність жінки, її доглянутість і красу, і зовсім невелика частка вказала на те, що сучасна українська жінка – хороша мама. Водночас майже усі опитані студенти солідарні у тому, що сучасна жінка вольова, самостійна, розумна, відповідальна, впевнена у собі, комунікабельна.

Думки студенток одностайні. Так, лише 15 % наголосили на таких рисах, як доброта, мудрість, щирість, працьовитість. Проте більшість визнала, що сучасна українська жінка володіє тими якостями, які потрібні для побудови кар’єри: «цілеспрямованість, незалежність, упевненість у своїх силах, стресостійкість», а також «сила духу».

Отже, якщо узагальнювати думки наших респондентів, то для хлопців сучасна українська жінка все ж досить різнопланова, а для дівчат – швидше сучасна амазонка.

Далі ми з’ясовували, якою ж має бути сучасна українська жінка. Жодна із наших респонденток не висловилася категорично, тобто, «домогосподарка» або «кар’єристка». Натомість більшість надала перевагу варіанту «бути вільною у виборі свого життєвого та професійного шляху і не залежати від тих стереотипів і ярликів, які нав’язує суспільство». Декілька респонденток вважають, що сучасна українська жінка має поєднувати дім і кар’єру.

Хлопці теж підтримали позицію дівчат і висловилися за вільний вибір жінки. Лише декілька респондентів зазначили доцільність поєднання професійної кар’єри та домашніх справ.

Думки людей середнього та старшого віку суттєво не відрізняються у гендерному (статевому) розрізі. Можемо фіксувати лише відмінності у віковому вимірі у трактуванні ролей жінки та чоловіка у сім’ї. Зокрема, люди старшого віку традиційніші у поглядах на роль жінки в сім’ї та суспільстві, тоді як люди середнього віку вважають, що сучасний світ дає більше можливостей і свобод людині. Зокрема, свобода поширюється на вибір жінки або будувати кар’єру, або створювати сім’ю, або поєднувати сім’ю та роботу. Так само вона стосується і права жінки делегувати декретну відпустку своєму чоловікові. Натомість люди старшого віку вважають, що у декретній відпустці повинна бути лише жінка. Підміна ролей, на думку більшості цієї категорії опитаних, не зовсім прийнятна та доречна і може призвести до розладів і руйнування сім’ї.

У наступному запитанні ми поцікавилися, якою жінкою хотіла б бути кожна із респонденток і кого хотіли би бачити поряд із собою хлопці. Отримали такі результати: майже усі дівчата вказали на якості, які ще зовсім недавно були притаманні чоловікам, – енергійність, упевненість у діях, незалежність, зокрема фінансова, успішність, універсальність. Лише одна дівчина хотіла б бути не лише «мудрою, але і хорошою мамою та дружиною». Хлопці відважилися зізнатися, що поряд із собою хотіли б бачити насамперед цікаву, розумну, щиру, добру, скромну, відверту, вірну, хазяйновиту, врівноважену жінку.

Очевидно, що «чоловічі» якості, на думку дівчат, допоможуть їм у житті, проте хлопці не хочуть бачити поряд самого себе.

Дещо інші думки у респондентів старшого віку. Для них сучасна жінка повинна бути «хорошою господинею», «доброю порядною дружиною, хорошою мамою для своїх дітей», «заощадливою». Для відповідей респондентів середнього віку характерна зорієнтованість на побудову кар’єри, достатній рівень матеріального благополуччя сім’ї. Тому відповіді людей середнього віку дотичні до думок студентів. Сучасна жінка, на думку опитаних волинян середнього віку, – це «сильна, активна, розумна, уважна, красива, цілеспрямована, життєрадісна, вольова людина, весела, добра, жіночна, яка вміло поєднує роботу та сімейний затишок». Крім того, досить велика частка респондентів середнього та старшого віку закцентували на такій важливій якості сучасної жінки, без якої неможливо обійтись у сучасному світі, – це мудрість.

На думку студентів, жінку у подружньому житті зробить щасливою доброта, мудрість, щирість, хазяйновитість. Знайти спільну мову з другою половинкою допомагають повага один до одного, взаєморозуміння, довіра, наявність спільних цінностей. Схожий перелік якостей простежуємо й у відповідях студенток. Вони теж вважають, що для щастя у сімейному житті варто бути терплячою, мудрою, доброю, хазяйновитою, вірною, водночас важливо не забувати про другу половинку і виробляти у себе вміння розв’язувати конфліктні ситуації, слухати, поважати думку інших.

Тривалий час у нашій країні намагалися сформувати певний ідеал, до якого потрібно прагнути. Ми запитали студентів, хто для них ідеал сучасної жінки у світі й Україні. Це питання змусило усіх задуматися, тому частина не змогла визначитися. Серед тих, хто відповів, називали відомих й успішних жінок різних епох. Серед українських ідеалів називали найчастіше Ліну Костенко, Тіну Кароль, Ольгу Фреймут, серед жінок у світовому масштабі – Анджеліну Джолі, Маргарет Тетчер, принцесу Діану. Для деяких дівчат ідеалом є їхня мама, якою вони пишаються.

Для хлопців запитання теж виявилося нелегким. Більшість не змогла визначитися. Ті, що висловилися, надали перевагу успішним жінкам у світі: від Жанни Д’Арк, Маргарет Тетчер, Ангели Меркель до Хілларі Клінтон, Анджеліни Джолі та Періс Хілтон.

Люди середнього та старшого віку ідеалом сучасної жінки вважають «незламних, активних, добрих, красивих жінок», яких знає весь світ. Досить рідко ця категорія опитаних закцентовувала на персоналіях, хоча наші респонденти згадували Юлію Тимошенко, Ольгу Сумську, Оксану Марченко, Аллу Мазур. Крім того, досить часто звучали відповіді «жінка-дружина» та «жінка-мати», «жінка-господиня», та, яку «люблять, шанують і бояться втратити», «жінка-магніт» без прив’язок до медійних постатей.

Сім’я з давніх-давен передбачала наявність дітей, вихованням яких зазвичай займалися жінки. У сучасному суспільстві поширені інші тенденції. Зокрема, точаться суперечки про те, що чоловік теж повинен брати активну участь у вихованні дітей, що цей аспект сімейного життя не повинен торкатися лише жінки. У деяких європейських країнах, наприклад, Іспанії, Португалії, Ісландії, Німеччині, та й, зрештою, Україні чоловіки можуть йти у декретну відпустку. Частина опитаних студентів позитивно поставилися до цієї ситуації: «дитині з перших днів потрібна увага і від мами, і від тата». Інші ж навпаки висловилися проти, оскільки вважають, що жінка краще справиться у догляді за дитиною. Близько 10 % опитаних не визначилися зі своїм ставленням.

Більшість дівчат відзначили позитивний характер ідеї «чоловік у декреті». Одним із аргументів на користь прозвучало: «іноді і чоловікам це потрібно, нехай жінка будує кар’єру». Проте досить значна частка опитаних негативно поставилися до цього. Одним із наведених аргументів було: «чоловік повинен працювати».

Досить негативна у сучасному суспільстві, на наш погляд, тенденція до поширення такого явища, як «childfree», тобто свідома відмова від народження та виховання дітей. Оскільки для Європи й України актуальна кількість населення, поширення постаріння населення внаслідок зменшення народжуваності та зростання частки людей похилого віку, то популярність «childfree» може в майбутньому спричинити вимирання цілих націй. Але це песимістичний прогноз. Ми поцікавились у наших респондентів, як вони ставляться до відмови людей від народження дітей. Майже половина опитаних вважають, що «діти – це майбутнє нації». Більшість дівчат позитивно ставляться до «childfree». Вони зауважують, що «це особистий вибір кожного», «якщо ти не бажаєш мати дитину, то не народжуй її».

Більшість хлопців негативно поставилися до «childfree». Ось один із аргументів: «Діти – запорука сімейного щастя». Ті, що висловилися позитивно, як і дівчата, апелювали до вибору кожного.

Більшість опитаних волинян середнього та старшого віку негативно ставляться до явища «childfree», але деякі респонденти наголошують: «Суспільство має стати терпеливішим, адже іноді за “childfree” стоять абсолютно об’єктивні причини, які у кожного свої».

То яка ж сучасна жінка? Результати нашого невеликого опитування показали, що вона справді сучасна й прагне і до професійної реалізації, і до материнства. Та головне – бути самодостатньою особистістю, саме це забезпечить успіх у побудові кар’єри та в творенні домашнього затишку.

Ольга КУЗЬМУК,

кандидат соціологічних наук,

доцент кафедри загальної і соціальної психології та соціології;

Валентина ЛЮБЧУК,

кандидат соціологічних наук,

старший викладач кафедри загальної і соціальної

психології та соціології

При використанні матеріалів гіперпосилання на ресурс обов'язкове